Delaktighet ett ständigt resursproblem…

Sonen undrade häromdagen varför man inte kan sätta alla som stör i en klass? Man försöker förklara att det blir inge bra för de stökiga eleverna, att alla har rätt till lika behandling och inkludering, att man gjorde så förr i så kallade obs-klasser men det blev inte så bra det heller. Sedan börjar man tvivla på det man säger. Det är alltså bättre att barn som min son som tappar koncentrationen helt när det är stökigt drabbas än att de som är stökiga får stöka någon annanstans. Svårt, men allt mynnar ut i resurser det har vi ju sett under hela mellanstadiet. Från att den stökiga eleven i klassen suttit i princip på en utvisningsbänk utanför klassrummet i ett år (under all kritik) till att få egen resursperson och vara punktmarkerad. Har redan hört att just denna pojke nu har problem uppe i högstadieskolan och att lärarteamet har ringt till den gamla skolan och undrat ”vad är han för ett barn egentligen”. Kommer att bli fyra tuffa år innan skolplikten är avverkad. Under dessa år ska vi också hinna peppa och uppmuntra sonens studievilja så att han vill fortsätta på gymnasiet men framför allt se till att han blir godkänd i alla ämnen…

Leave a comment

Your comment